tirsdag 28. november 2017

Velkommen til en ny sesong!

Hei alle skivenner!

Da synes jeg det er på tide å ønske velkommen til en ny sesong!

De siste dagene har det vært kjørt løyper litt her og der, og det er kunstsnøløyper på Konnerud og Martinsløkka/Garsjø, så de ter har vært muligheter for de aller ivrigste. Dessuten ble det kjørt fra Kanada til Nykjua i helga, men det har vært en del grus i sporet, naturlig nok.

I dag derimot, med det siste snøfallet - samt en såle fra forrige uke - har det blitt kjørt en rekke steder:
- Konnerud skistadion-Steglevann-Sagdammen-Katthusdalen.
- Nordbykollen
- Spiralen-Hvalsdammen-Tverken
- Eggevollen-Eiksetra
- Engersetra-Nygårdshøgda

Jeg vet ingenting om statusen påløypene, om det kun er pakka eller også satt spor. Her må jeg nesten lene meg på mine faste lesere - jeg kommer meg ikke ut på ski akkurat nå.

Smøretips: Nå er vel kanskje smøretips ikke det viktigste akkurat nå, men med ca - 3 grader i skogen så vil VR45 være bra, vanlig blå extra bør også fungere godt nå.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Velkommen selv! :)

Olav sa...

Hei,

Ser ut som om Kudalen er rullet, mens Torleif Haugs vei synes å ha hatt besøk av en skogsmaskin. Snødybde på Neperudjordet er vel 30 cm. Fint at kommunen er igang :)

burnout sa...

dagens forhold

http://www.teamull.com/2017/11/drmmeforhold.html

Jørund Mikael Øvergaard sa...

Engersetra-nygårdshøgda. Fine forhold, tråkket og satt ett spor, kjørt ca kl 1400 i dag, . Litt rusk på de vanlige stedene, dvs første km fra engersetra. Perfekte forhold der det er kjørt på vei.

Unknown sa...

Fin link Burnout. Startet også på Eggevollen tirsdag kveld og kunne fort konstatere at her er det jo full vinter. La derfor steinskia igjen i bilen og angret aldri på det. Gikk fra Kanada i helgen og med det nye snølaget kan du trygt gå med gromskia der. Så til alle som bor i Asker og østover: "Nå er det Finnemarka som gjelder". Det er verdt turen. Målte uoffisielt med staven ca. 30cm.++.

burnout sa...

Takk for det.. Drømmeføre nå, og kjøres kanada i morgen blir det fantastisk der og ca 50 km løyper vil jeg tro.. god tur

Runar sa...

Gikk opp aron på ski, det er helt ok nå, og på toppen var det nykjørte spor opp Bolstadveien til Tverken og over Langemyr og inn Kamstrup. Skimtenrunden var også kjørt. Alt som var av løyper i terrenget er litt rufsete så ikke bruk de beste skiene der nå, særlig ikke på Kamstrup. Litt steiner her og der men mest lyng og fuktighetsgjennomslag iblant. Gode forhold på veiene med faste spor. Gikk ikke inn hele Kamstrup så vet ikke om Eiker har kommet i møte med sin maskin på Marimyr. Hverken Tverråsrunden eller Storstein var kjørt.

Glenn Østerud sa...

Veldig bra into fra Runar.
Jeg ser på lier-ski.com at temperaturen på Tverken ca -3 grader, noen smøretips? Tenker å få fra Landfalltjern i ettermiddag/kveld.

Er det skikkelig spor på Skimtenrunden, eller bare tråkket såle?

Ragnvald sa...

Supre forhold fra Kanada i dag. Grusskia kan trygt ligge igjen i garasjen. Blå ekstra dekket av VR45 fungerer fint.

Runar sa...

Det er spor på Skimtenrunden men rufsete og humpete og ikke for de beste skiene dine, og vær obs i nedoverbakkene på sydøstsida av Skimtvann pga noe steiner. Fra Skimtvarden og ned bakkene er detr greit i begge retninger igrunn. Bra spor på Bolstadveien og Tverkenveien, Kamstrup var den minst gode. Jeg brukte feller, men antar blå eller litt mykere smøring går. Regn med litt ising pga vanngjennomslag her og der, særlig første parti fra Tverken og oppover.

Dagis sa...

Noen som vet om Landfalltjernveien har blitt grusa nå? Havna i grøfta på vei ned i går...

Øivind Fjeldheim sa...

Jeg pleier å kaste et blikk på Skisporet.no for å sjekke forholdene før jeg går. Så også i dag. Ble derfor litt (positivt) overrasket over at det også var kjørt løype fra Nykjua inn til Åsvanna. Ved sjekk av skisporet.no nå i kveld er det ennå ikke oppdatert- Men det var fin løype altså. Fin løype var det også til Fallet og ned til Saga.

Glenn Østerud sa...

@Dagis, jeg kjørte opp til Landfalltjern i går kveld, tror ikke det var grusa noe spesielt. Men jeg tenkte ikke på at det var spesielt glatt heller. Det var fint brøyta, men litt snø i veibanen.

Dagis sa...

Svarer på mitt eget spørsmål: Ja det har blitt grusa på Landfalltjernveien. Fremdeles glatt på det bratteste.
Alternativt: Oppkjørte spor helt fra Thorleif Haug-statuen (som forøvrig står der den burde stå) nå.

Glenn Østerud sa...

Jeg har firehjulstrekk, så jeg tenker dessverre ikke så nøye på om det er glatt eller ei opp til Landfalltjern, bare kjører opp og håper på det beste ned igjen ;-)

Kjører Drammen Kommune opp løypene en gang til siden det kom litt snø i natt?

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk