fredag 8. februar 2013

Omtale av Montebellotraseen

Jeg ser av kommentarene at det etterlyses en gjennomgang av Montebellotraseen, på linje med det jeg la ut om Hauern. Dessverre er jeg langt mindre kjent i Vestskauen enn i Finnemarka. Jeg ahr vel vært på ski i Vestmarka en gang, og det var Montebelloen i fjor.

Men for de spesielt interesserte er det lagt ut en videogjennomgang av samtlige 27km på websidene til Montebellorennet.

Men det jeg husker fra i fjor er følgende:
- Fra start er det en liten runde i flatt terreng (noen hundre meter)
- Deretter stiger det opp i noen kilometer (ca 3-4?) langs det som er første terrengparti i Montebellorittet. Her er det en del fiskebeinsbakker.
- Det flater ut rundt 5 km og her staker man over myrene avbrutt av småkupert terreng. Et par litt lengre bakker og litt opp og ned i drøyt 5 km.
- Så stiger det jevnt, først en bakke på drøyt 1,5 km, avbrutt av en rask utforkjøring, før du får den siste skikkelige kneika, opp til løypas høyeste punkt.
- Fra toppen bærer det ganske lenge utfor, før det stiger lett og det er mye fint staketerreng i ca 5 km.
- Avslutningen er ned samme bakken som på vei ut og målgang på 27 km.
- For de som går 40 km bærer det opp igjen samme kneika, men når du kommer til toppen er terrenget ganske lett (som i staren på 27km-runden) - stort sett lange stakepartier langs skogsbilveier og myrer. Småkupert.
- Avslutningen er ned terrengpartiet fra rittet, som dermed passeres for fjerde gang (2 ganer opp og 2 ganger ned)

Alt i alt er dette en mye enklere løype enn Hauern, rent kapasitetsmessig. Men den stiller nok strengere krav til staketeknikk om man vil gå skikkelig fort. Det er flotte spor og et fint terreng oppe på Vestskauen, så jeg anbefaler alle å melde seg på!

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk