mandag 6. februar 2012

Drammen og Lier - som vanlig :-)

Nye spor satt i dag etter et lite snøfall på noen få cm. I dag har Drammen kjørt alle spor, inklusive nedfartene. Unntaket er Sauesetra og første kilometeren av Kamstrupen (man må altså opp til Langmyr før man kommer til Kamstrupen, som vanlig). Det er flotte forhold og ganske faste og fine spor, noe deltakerne på hauern var fornøyde med i går :-)

Lier har kjørt alt i Eikseterområdet, inklusive ned til Avdal, opp til Skimten, Tverråsrunden og Storsteinsfjell, samt ned til Undersrud.

På sørsida av byen er det kjørt mye, Strømsåsen, Hallermoen, Konnerud skistadion, Sagdamrunden og løypene på Mifhytta er kjørt i dag. Det er også satt spor rundt Nordbykollen, for de som vil ha en utfordring med lange og bratte utforkjøringer, hvor det alltid er en krapp sving i bånn av bakken...

Det er -5 grader nå og høy luftfuktighet. Min personlige favoritt på dette føret er Rode Weiss. VR40 fungerer også bra nå, evnt med littgrann VR45 i tråkket. LF7 glider.

7 kommentarer:

Hendrik sa...

"Løypemessig er Lier i eliteserien", uttalte løypekjøreren i Lierposten, men til Hauer'n på søndag var de dessverre ikke det.

Snøfallet lørdag førte til løse spor og dårligere glid mellom Kanada og Eiksetra. Er det noen som vet hvorfor Lier ikke kjørte nye spor før start søndag morgen?

Drammen hadde gjort jobben og etter Dritarbakkene var det nærmest trikkeskinner til mål.

Gunnar Schei sa...

Tipper Lier-gutta tenkte at dersom du kjører på nytt vil det bli enda løsere enn om de ikke gjør det. Og siden føret i utgangspunktet var løst (siden det hadde vært kjørt litt lite de siste 2 ukene), så tror jeg det var en riktig vurdering. Hvis man kjører på lett nysnø rett før start, i løyper som allerede er litt løse, vil det kanskje bli verre faktisk.

tror de har tenkt slik. Drammens løypenett har vært kjørt mye meri det siste, og gås mer i av folk flest, dermed er de fastere.

Jeg tror det er slik det henger sammen.

Gunnar Schei sa...

husk også at Tverråsrunden ble kjørt av Lier, altså etter Dritarbakkane

Hendrik sa...

Høres ut som en rimelig forklaring og løypekjørerne i Lier får ha meg unnskyldt for at jeg ga Drammen hele æren for bra spor etter Dritarbakkene.

Per Olav Horne sa...

Snakket med Bjørn Ringstad som var løypesjef ifbm Hauern. Kanada til toppen av Dritarbakkene ble kjørt av Lier. Alt etter Dritarbakkene ble kjørt av Drammen.

Det ble kjørt løyper sent lørdag kveld/tidlig natt før rennet. Nysnø som falt etter kjøring valgte man å la ligge isteden for å kjøre opp på nytt. Dette for å sikre så faste løyper som mulig, noe som ble støttet av TD fra skiforbundet.

Så jeg gir i år både Lier og Drammen ros for årets Hauern-preparering.

Men jeg tar med litt ris til Lier for kjøring av Tverråsrunden ellers i år, det var bedre i fjor når Drammen kjørte denne selv.

Gunnar Schei sa...

takk for oppklaringen Per Olav!

Drammen kjører oftere oppe på platået enn Lier, Lier prioriterer løypene ned i Eikseterområdet. Det spørs nok om ikke Drammen bør ta over Tverråsrunden igjen neste år.

Ellers synes jeg løypekjørerne både i Lier og Drammen er svært dyktige og meget pliktoppfyllende!

Nicholas Amundsen sa...

Ja! Fantastisk! Endelig har de preppet Undersrud. Snakkes! Nå skal jeg ut!

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk