torsdag 29. desember 2011

Nye spor er satt nå

Oppdatering kl 12: Lier har nå kjørt Eggevollen-Eiksetra. Modum har også kjørt, fra Engersetra til Nygårdshøgda.

I dag vil jeg smøre med isklister i bånn, meget tynt, som varmes inn og avkjøles. Deretter tynt med universalklister, jeg bruker Rode Multigrade klister. Swix vm vil også fungere, det samme vil lilla klister. Glider er ikke like avgjørende nå kanskje, men LF8 vil hjelpe :-)

Lier kommune v/ Mr. Haverstad la i morges ut en melding om at de avventer litt før de kjører nye spor. Poenget er at det har regnet en god del, men at det nå klarner opp, og at tempen synker. Det er derfor i ferd med å bli litt isete. De venter derfor til tempen har sunket, før de kjører på nytt, sannsynligvis i ettermiddag, eller midt på dagen.

Grunnen til at dette gjøres, er at dersom de hadde kjørt nå, og så fryser det på, så blir sporene isete. Dersom man kjører etter at det har fryst på, får man fram tørrere og mindre grovkornet snø, som ikke vil forvandles vesentlig, og dermed blir det gode forhold.

2 kommentarer:

Martin Ø sa...

Da har jeg vært og sjekket forholdene. Var en tur oppom Konnerud skistadioen...her var det ikke gjort noe og det var speilblankt over alt...gikk 70 meter for å sjekke om det ble bedre-idioti da rusk hadde frosset fast i isen = riper. Kjørte opp til Eggevollen kl 2000. Isete...men bedre enn ingenting! 1 åpen bekk ca 1,5km opp i løypa, lett og passere.

Takker forøvrig for updates

Gunnar sa...

var også på eggevollen i går kveld, ikke særlig isete da, litt her og der, men ellers realt klisterføre!

takk for observasjoner, synd med skia

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk