søndag 18. april 2010

Flott i vårsola, men harde spor

Smøretips: Vi skriver 18.april, og jeg har gått en langtur til Skimten og Storsteinsfjell fra Drammen i dag. Fra morran er det veldig hardt og isete, og da fungerer kun isklister som er brent inn i en rubbet såle. Når sola har stått på en stund, ca kl 11, er det løsere i solhellingene, men fremdeles hardt i skyggen. Man får god fart, men må passe seg i utforkjøringer. Utover dagen, når det er løsere fungerer det greit med isklister i bånn og universalklister oppå (ikke sølv)

Løypekvaliteten: I solhellingene ned mot Landfalltjern er det flere bare partier, her vil ikke føret holde seg særlig mye lenger. Når man kommer opp på 400m.o.h. er det langt bedre. Men løypene opp til Tverken er delvis ødelagt av fotturister og barnåler.

Riktig bra blir det først på Skimtplatået. Her kan man gå langt i åpen skog, på myrer og i løypene. Skareføret holder godt. Når man kommer opp til Skimten og over i Liers løypenett, som ble kjørt før helga, blir det faktisk meget gode forhold. Turen rundt Storsteinsfjell var sjeldent flott (litt hardt enkelte steder), og her vil føret holde seg en stund til.

Jeg vil anta at de ivrigste kan få seg en bra skitur i Lier også i mai. Men på Drammenssida er det snart slutt. Det vil heller ikke bli satt nye spor i Finnemarka i vinter, vi må nok vente til neste sesong. Bloggen vil oppdateres enda en uke eller to :-)

Jeg tar mer enn gjerne i mot kommentarer og rapporter på skiføret, siden jeg ikke kommer til å gå så mye mer i vinter sjøl.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk