tirsdag 9. mars 2010

Tid for klister?

Jeg kommer meg ikke ut i skauen de nærmeste dagene pga sjukdom, så jeg har ikke førstehånds kjennskap til skiforholdene. Tar gjerne i mot kommentarer på hvordan snøen og smøreforholdene er


Det er tendenser i været til vårstemning, i hvert fall så varmer sola mye mer nå enn i februar. Vi er nå i ferd med å bevege oss inn i en ny fase av vinteren hvor tørrvoksen byttes ut med klister! Personlig så liker jeg denne tida på vinteren best, klisterføre betyr grovkorna og isete snø, et mye raskere og morsommere føre enn det vi har vært vant til i vinter, selv om de bratte utforkjøringene kan bli litt utfordrende..

Når klistersesongenstår for døra, er det viktig å ha utstyret i orden. Jeg anbefaler alle å ha minsts to par ski - eet for tørrføre, og et for klisterføre. Klisterskia bør være litt stivere enn tørrføreskia, fordi klisterlaget er tjukkere enn tørrvokslaget, og dermed vil subbe nedi snøen (og bremse) hvis det er et for mykt spenn i skia.

Du trenger egentlig ikke mange klistervarianter i smørekofferten. Du kommer egentlig veldig langt med 3 typer:
- Blått klister/ isklister. Dette bruker du som underlag for andre klistertyper. Viktig for at smøringen skal være slitesterk. Jeg pleier å bruke swix.
- Universalklister. Dette fungerer som feste (det øverste laget) på de fleste forhold fra ca -5 og opp til +5, dvs de fleste forhold. Jeg bruker Swix vm universalklister, som er utmerket. Men enda bedre er faktisk Rode sitt Multigrade klister.
- Sølvklister. Sølvklister er en genial oppfinnelse! Denne klistertypen er meget anvendelig fordi den kan benyttes på såkalt blandingssnø. Feks så fungerer det utmerket når gammel grovkorna snø blandes med nysnø rundt 0 grader og opp mot +5 grader typisk vårføre. Sølvklisteret har etter min mening gjort klistervoks helt overflødig, og fungerer langt bedre.

Felles for all klister er at man må være litt forsiktig når man legger på slik at det ikke blir for tykt. Dessuten så må man ikke legge like langt fram og bak i smøresonen. I skibutikken har de målt opp smøresonene for tørrvoks og klister, bruk den smøresonen som er kortest.

Løyper tirsdag: I dag har Lier satt spor i Eikseterområdet og oppe på Storsteinsfjell. Nå som tempen varierer blir slitasjen på sporene større, og det er viktigere å finne løyper som er relativt nykjørte, særlig der hvor sola tar.

Løyper onsdag: I dag har Drammen kjørt lysløypenettet på Spiralen,samt opp til Tverken. Lier har kjørt fra Eiksetra til Eggevollen, både lysløypa og gamleløypa, samt fra Alvdal. I morra skal jeg på ski, og da satser jeg på sølvklister, som fingerer godt på blandingsføre. Jeg bruker Rode silver, men sølv universal fra Swix er også bra.

7 kommentarer:

Bjørn sa...

Du har rett - det er nok på tide å ta frem klisteret. I ettermiddag gikk jeg på VR60 opp mot Skimten, og det ga ikke mye feste. Drammen hadde ikke kjørt i dag (en av de få dagene de ikke har kjørt i vinter), så det var hardt og ganske mye bøss i sporet, Men fint er det i sola, selv med litt slitne armer:-)

Gunnar sa...

takk for tipset! Da er det vel universalklisteret som skal fram, eller er det såpass finkorna at man bør bruke silver?

npmehren sa...

Hei Gunnar! God bedring, har vært gjennom samme greia sjøl, gått glipp av fine skiturer. I dag var jeg imidlertid ute på en lang tur, 4-5 mil, og gikk på sølv universal. Det funka veldig bra. La på litt tynt, så jeg måtte supplere 2 ganger underveis. Nils

Ole André Bech sa...

Flott tips. Skla ut og prøve det nå :) Har fri idag, så da må det gås!

Per Arve sa...

Onsdag var snøen blitt ganske fuktig, men ikke omdannet ennå. En blanding av svært tynt og lite VM-klister og VR60 gikk bra. Utpå dagen ble det isete i sporet, og bedre klisterforhold. Fra i morgen er nok snøen omdannet, og bare gled deg til supert klisterføre!! ( Det er jo deg og Northug, da.. i senga mens solen skinner fra skyfri himmel!) 4,7 plussgrader på Vakkertjernsheia.

Per Arve sa...

Onsdag var snøen blitt ganske fuktig, men ikke omdannet ennå. En blanding av svært tynt og lite VM-klister og VR60 gikk bra. Utpå dagen ble det isete i sporet, og bedre klisterforhold. Fra i morgen er nok snøen omdannet, og bare gled deg til supert klisterføre!! ( Det er jo deg og Northug, da.. i senga mens solen skinner fra skyfri himmel!) 4,7 plussgrader på Vakkertjernsheia.

Dagis sa...

Var på en sein hodelyktur i går fra Landfalltjern. Kamstrup-Marivann-Goliaten-Tverråsvann-Tverken-Skimten. Retur rake veien ned. Universalklister funket greit, men isklister hadde nok vært bedre. -1 på Tverken klokka 22.30. Isete løyper som ikke var kjørt opp på mange dager. Moro med fart, men litt skummelt i de bratteste bakkene.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk