torsdag 4. mars 2010

Litt mer utfordrende å smøre ski

Våren er vel et stykke unna, men solas økende tilstedeværelse gjør at tempen ikke er like stabil som tidligere i vinter. Dette gjør det litt mer utfordrende å smøre - så langt i vinter har det jo holdt lenge med et par varianter av blå swix..

Men nå er det annerledes. På morgenen er det kaldt, og da er det fremdeles blått som gjelder, men utover formiddagen nærmer tempen seg 0 grader, og da må vi ta fram noen flere triks :-) Fram til -3 grader fungerer det bra med blå extra, men blir det varmere bør man bruke litt mykere smøring, feks VR45. Fra -1 til 0 vil det lønne seg å legge på et par lag VR50.

For de alternative, så finnes det mange andre produsenter enn swix, Rode har feks varianten Weiss, som fungerer utmerket fra -2 til -5. Blir det litt varmere, så fungerer Rode Multigrade bra fra ca -0,5 til -3, litt avhengig av luftfuktigheten. Ved høy luftfuktighet kan denne smøringa brukes helt ned til -6, er min erfaring. Men ved veldig tørr snø, slik som i vinter, blir den for myk under -3.

Glider er ganske enkelt, bruker du CH/LF 7, så bommer du neppe noe særlig.

Slik smører jeg om dagen - jeg legger lagvis på 5-6 lag smøring, den kaldeste underst, den mykeste på toppen. Og så tar jeg med en tube litt mykere smøring dersom sola er oppe og jeg skal på langtur. Slik er min erfaring (avviker litt fra produsentenes egne angivelser):

-5 eller kaldere: Blå swix, VR40 hvis snøen har ligget noen dager
-1 til -7: VR45, fungerer best på nysnø. Kan erstatte blå extra fullstendig, og er bedre på nysnø
-2 til -5: Rode Weiss, fungerer på vanlig vinterføre, men holder litt varmere temp enn blå
-0,5 til -3: Rode multigrade, fungerer best på litt eldre snø, da ned mot -6 faktisk
0 til -1: VR50, kan brukes ned til -3 ved eldre snø
-0,5 til 1: VR55

Løypeoppdatering torsdag: Modum har kjørt på Breiliflaka. Lier har kjørt fra Eiksetra og til Kanada via Nykjua og Saga. Det er også kjørt ut til Fallet og inn til Åsvanna. Det aller meste av det øvrige løypenettet er kjørt siden forrige snøfall.

Det er nå -2 grader, jeg ville ha gått på en blanding av VR45 og Rode multigrade, sekundært VR50.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk