fredag 12. mars 2010

Klart for skihelg!

Oppdatering søndag morgen: I dag har Drammen kjørt lysløypenettet på Spiralen, samt de to mest brukte sporene opp til Tverken. Det er minusgrader, da anbefaler jeg univeralklister, med et tynt lag isklister i bånn.
-----------------------------------------------
Fredag ble det satt spor en rekke steder, noe som er veldig bra siden sola har slitt mye på løypene den siste uka. Dette gir oss noen utfordringer smøremessig, siden det fremdeles kan være temmelig finkorna snø i skyggefulle daler og søkk, slik som i store deler av Liers løypenett. Torsdag var jeg ute og gikk på sølvklister, det fungerte bra på begge fører, men ble litt slitt av i isete partier.

Anbefaling: Bruk universalklister (Rode multigrade, swix vm) dersom du skal gå på "solsida", sølvklister dersom du skal gå mer i skyggen. Det er meldt kaldt fra morgenen, så det vil lønne seg å brenne inn et tynt-tynt lag med blå klister under (blir mer slitesterkt). På begge variantene er det fullt mulig å legge et tynt vokslag på toppen (såkalt klister med sikring) for å få bedre ski i mer finkorna snø. Rode multigrade eller VR55/60 vil være aktuelle vokstyper

Fredag: Drammen har kjørt det meste av hovedløypenettet, unntatt Tverråsen og Kamstupen. Lier har kjørt praktisk talt alt, både i området Eiksetra-Skimten-Storsteinsfjell (også fra Undersrud), og over til Saga-Nykjua og Kanada. Nedre Eiker har kjørt på Årbogen samt fra Solbergvannet og ned til Åssida og Solbergelva via Marivann. Øvre Eiker har kjørt fra Hokksund og helt opp til Snaukollen. Modum har kjørt på Hovlandsfjell, samt fra Engersetra til Nygårdshøgda. Det ble kjørt på Breiliflaka i går.

Lørdag: I dag har Drammen kjørt lysløypenettet på Spiralen, samt de to mest brukte sporene opp til Tverken.

I helga er det meldt knallvær, så jeg ville forsøkt meg på en tur opp til Snaukollen - her er det ikke kjørt opp så ofte.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk