lørdag 6. mars 2010

Fantastiske dype skoger på Konnerud

Føremelding for søndag: Nesten alle løyper er kjørt opp og det er drømmeforhold i hele marka. Siden det er så kaldt om morgenen, og tempen stiger så mye utover dagen, så kikk på termometeret og konferer med bloggposten min fra torsdag. Kom dere ut på ski! :-)
------------------------------------------------
Lørdag: Mange kjenner kanskje til løypene på Konnerud skistadion, og de av oss med små barn kjenner kanskje løypene fra Dalen P-plass til Skioldhytta og Sifhytta. Helt greie skiløyper dette, men kanskje litt vel folksomt til tider?

Undertegnede tok turen lenger inn i de dype skogene på Konnerud, til områdene ved Heia, Majordammen og Katthusdalen, kjent sommerstid fra div. sykkelritt (Montebello og Drammensrittet), men ukjent for meg vinterstid.

Dette ble en real opptur!! Fra parkeringen på Dalen var det en god del folk helt ned til Sagdammen, men videre nedover derfra var det lite folk - og perfekte løyper! Fra Sagdammen er det et par litt krevende utforkjøringer i gammeldagse skiløyper. De man møter er stort sett erfarne, eldre skiløpere, så du risikerer ikke å kjøre på noen i nedoverbakkene.

Når man kommer ned til Heia er man virkelig langt inne i granskauen, men på skogbilveinettet får man følelsen av å gå alene på "motorveien". Lange sletter, slake stigninger og nedoverbakker, minner om deler av Vasaloppet og et fint sted å trene staking uten avbrudd. Katthusdalen er en eneste lang (men slak) stigning på ca 4 km, som avsluttes med en bratt stigning inn i et skikkelig juv. Neste gang tror jeg at jeg vil gå fra Mifhytta og ned Katthusdalen, ser morsomt ut nedover ;-)

Nede ved Majordammen har man dessuten muligheten til gå over mot Sande sitt løypenett, og ved enden av Katthusdalen har man muligheten til å gå innover til Sirikjerke. Jeg kommer definitivt tilbake til disse løypene!

5 kommentarer:

Fjellgeit sa...

En fin tur er å gå fra Dalen P - Heia - Katthusdalen - Rundt Bremsa - Dalen P. I tillegg har du muligheter for avstikkere mot blant annet Sirikirke (fryktelig bratt opp til Nedberg-dammane).

Gunnar Schei sa...

takk for tipset! Har du noe inntrykk av hvor ofte det settes spor opp til Sirikirke?

Fjellgeit sa...

Det vet jeg ikke. Blir det kjørt opp der i det hele tatt?

Var en tur innover den veien tidligere i vinter, da stoppet sporene der de traff skogsbilveien ved fisketretjern.

Gunnar Schei sa...

har vært der på ski en gang tidligere, fulgte da et scooter spor inn.

Anonym sa...

Heisann.
Det blir kjørt scooterløyper oppover mot Sirkirke når det har blitt nok snø. Jeg har forstått at det er et skikkelig vrient terreng å sette spor i, så det må være bra med snø. Det er nok en tung jobb for løypemannskapet til Nedre Eiker, men all ære for jobben de gjør. Det er en flott tur å ta med seg.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk