søndag 7. februar 2010

Smøretips til Hauern på søndags morgen

Gratulerer til Børre Næss som vant Hauern for andre gang!

Smøretips Hauern: I dag er det -10 grader i høyden. Det er forventet å stige til ca -6 i løpet av dagen (kl 14). Dette gjør det meget enkelt å smøre. Med disse temperaturutsiktene foreslås det følgende:
- Legg på et lag blå swix i bånn som du varmer inn med smørejern
- Bruk 5 tynne lag VR40 oppå. Lag 4 og 5 legges ikke i hele smøresonen, men noe kortere midt under skia. Jeg anbefaler VR40 framfor vanlig blått fordi det er mer slitesterkt.

- Først dersom det skulle bli -5 grader eller varmere, er det behov for en mykere smøring. Da vil jeg anbefale (i prioritets rekkefølge): Rode Weiss, Blå extra, VR45. I så fall legges et par tynne lag på toppen, du kan da droppe et-to lag av VR40.

- Det er lovlig seint å glide nå, men for etternælerne: Bruk LF/HF7. 6'ern kan vurderes om du starter tidlig.

Et par tips til slutt: Test skiene før start, du vil ikke ha overraskelser i første bakken. Og husk for all del å varme godt opp - starten på Hauern er tøff, her stiger det mye den første mila, da bør kroppen være klar.

Dette er siste oppdatering før starten

7 kommentarer:

Jan Petter Vad sa...

Veldig bra blogg dette her! Men jeg lurer på en ting, er løypa fra Røine på Øverskogen til Breiliflaka oppkjørt?

Gunnar Schei sa...

svært hyggelig at du liker bloggen - tips gjerne venner og kjente :-)

Når det gjelder løypa fra Røine, så er den ikke kjørt siden snøfallet sist. Jeg har ikke vært der opp sjøl, så jeg vet det ikke 100%, men er temmelig sikker. Lier har med rette fokusert på Hauern-traseen. Jeg ser forøvrig at de har kjørt Eiksetra-kanada på ny i kveld.

Er det andre som har observarsjon fra Røine, så legg igjen en kommentar :-)

Tom Atle Bordevik sa...

Takk for gode oppdateringer. Ha en god tur i marka i dag.

Dagis sa...

Gode tips. Fulgte dem slavisk og det funka bra. Når det gjelder løypa så er jeg enig i at den burde gå ned til statuen. Men kanskje enda viktigere: Den burde gått forbi Hauerns hjem på Årkvisla. Slik den gjorde før. Men nå har de kanskje endra nok på løypa de siste årene. Målte forresten dagens trasé til 43,65 km på GPS. En kompis målte nøyaktig det samme.

Bjørn sa...

Jeg også er kjempefornøyd med smøretipset. Takk! Min Garmin 305 viste 43,72 km.

Gunnar Schei sa...

enig i at løypa burde gå nedom Årkvisla. Kunne gått fra Tverken via Pantegutten og droppa ruden mot Marimyr.

Hyggelig at tipsene fungerte

Meeget interessante målinger forresten :-)

Anonym sa...

Jeg målte 43.83 km på min Garmin. Så tror nok 44 er mer riktig enn 42 km.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk