fredag 5. februar 2010

Klar for århundrets Th.Haug skifestival!

Nå er det kun kort tid igjen til det braker løs fra Kanada: Thorleif Haugs minneløp og marsjen i samme trasé skytes i gang kl 1000. Løpet arrangeres til minne om vår første store vinterolympier som vant både 18km og 50 km langrenn og kombinert, og tok bronse (justert til 4.plass seinere) i hopp i 1924.

I dette århundret har det ikke vært flere påmeldte, og løpet er fulltegna lang tid før start, med 1200 langrennsentusiaster til start.

Husk at det er ledige plasser på marsjen fra Kanada og familiehauern fra Eggevollen.

Smøretips til Hauern: Løypemaskinene har gått jevnt og trutt den siste tida, og til tross for snøfallet har jeg fått rapporter om at traséen er velpreparert og forholdene er gode. Jeg vil oppdatere med smøretips for Hauern hele lørdag og søndag morgen basert på værvarsler og rapporter fra start. Det er meldt -6 grader, så foreløpig ser det veldig enkelt ut, med blå swix eller blå extra, evnt Rode Weiss og LF/HF 7 glider

Det knytter seg litt ekstra spenning til lengden på traséen. Skifestivalen melder om at en forlengelse av løypa til Marimyr (5km) måtte til etter en kontrollmåling for at løypa skulle bli lang nok (42km). Finnemarkablogger Mehren har med GPS'en og skal sjekke dette i detalj på søndag, jeg venter i spenning!

Jeg ønsker alle lykke til og god tur gjennom Finnemarka fra nord til sør. Finere skiterreng og løyper finnes ikke. Men jeg skulle gjerne sett at målgangen var ved Thorleif Haug statuen, overfor sykehuset - det er nok snø i år til å kjøre ned her :-)

Løypeoppdatering fredag ettermiddag: Lier har i dag kjørt Hauern-traseen fra Kanada til Eiksetra. Drammen har kjørt lysløypene på Spiralen, og inn til rundene på Skimten og Tverråsen, samt Th.Haug traseen fra Tverken via Goliaten til Marimyr og Kamstrupen tilbake til Ballklubbhytta. Øvre Eiker har kjørt fra Hokksund til Øvrevollen, samt opp til Snaukollen. Nedre Eiker har kjørt fra Årbogen, til Solbergvann og videre ned til Marivann og Åssida. De har også kjørt rundt Ulevann.

Det er 3-4 minusgrader i høyden. Dette er føre for VR45 eller blå ekstra. Hvis du vil bruke Rode, vil jeg anbefale en blanding av noen lag multigrade og weiss.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk