fredag 18. desember 2009

Snart skiføre på Konnerud

Nå har kulda virkelig satt inn, og det er ikke meldt om store nedbørsmengder med det første. Det betyr at man må ta til takke med den snøen som er kommet :-) I Lier er det aller meste av løypenettet preparert de siste 2 dagene, både i Eikseterområdet og fra Kanada, og det er jevnt over fine forhold. I dag ble det preparert opp til Skimten og runden på Storsteinsfjell. Her er det litt lite snø enkelte plasser. I Nedre Eiker har det blitt preparert langs skogbilveiene i Ulevannsområdet forbi Solbergvannet og ned til Smalvrangen.

Som dere ser av videoen fra Konnerud skistadion, så går snøkanonene for fullt, og det vil bli satt spor her i løpet av helga. Det kan være et OK alternativ for alle som synes det er langt å kjøre til Eggevollen eller Kanada.

Når det gjelder smøring, så er det grønn voks som gjelder nå, og bruk CH4 glider. Det er liten ekstra gevinst å hente ut på å bruke fluorglider når det er så kaldt. Det er lurt å polere gliflaten med en nylonstrømpe etter at glideren er børstet av.

2 kommentarer:

Jarle Bonn Pedersen sa...

Dette med polering med nylonstrømpe er nytt for meg. Hva blir effekten av det?

Gunnar Schei sa...

Det er et tips jeg plukke opp fra en smører som hadde jobbe for skiskytterne. Ved hard glivoks er det vanlig å avslutte med noen drag med nylonbørsta. Men med en strømpe får du en tettere konsentrasjon av fibre mot skia, noe som gjør den glattere. Vel - slik ble det forklart for meg - og det funker

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk